До Общинного Центру «Тхія» завітали учениці Хмельницької спеціалізованої середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 з науковим керівником та великою кількістю запитань. Школа, очолювана директором Попиком Андрієм Миколайовичем, неодноразово брала участь у акціях ХБФ «Хесед Бешт» чи разом з нами проводила спільні навчальні проекти, стосовно єврейського життя та історії. Тож сьогодні обидві сторони були раді новій зустрічі та новим пропозиціям.
Учениці десятого класу беруть участь у Всеукраїнському конкурсі «Єврейська історія нашого міста». Перед ними стоїть складне завдання: вмістити у семи хвилинний відеоролик історію та сучасність євреїв міста Хмельницького. Це надзвичайно важко, позаяк перші згадки про існування громади у тогочасному Проскурові трапляються у XVII столітті, а переселення на ці землі почалося взагалі з XІII! Однак найбільш результативним періодом лишається ХХ століття, з початку якого лишилося багато різної інформації та її носіїв. На превеликий жаль, більшість із них стосуються погрому та Голокосту, але є і згадки колишньої слави місцевої єврейської громади.
На питання дівчат, кого можна назвати найвідомішим євреєм Хмельницького, усім разом довелося подумати. Із нової історії, яка знаменується початком Другої Світової війни, найвідомішим є Володимир Вайсер. Однак до того часу, поки горе не прийшло на нашу землю, найвідомішим був славетний громадський діяч, підприємець та благодійник Соломон Маранц. Його будинок досі височіє у центрі міста, радуючи дітей ляльковими виставами, а іменем магната була названа центральна вулиця Проскурова. Хоча згодом її квапливо переназвали на честь царя.
Учні ознайомилися з роботою Общинного Центру та його культурною базою. Ми сподіваємося, що дівчата переможуть у конкурсі, позаяк їхньому запалу та креативу, який співробітники ОЦ помітили у ході спілкування, цілком вистачило б на кілька таких завдань. Проскурів-Хмельницький багатий єврейською історією і наша задача розповідати про це різними способами, інтегруючи культуру та опікуючись спадщиною нашого народу.